محل تبلیغات شما

در سال‏های اخیر فعال کرد فراگیران در امر یادگیری مورد تأکید نظام آموزشی قرار گرفته است.هدف از فعال کردن فراگیران، پرورش خلاقیت آنان می‏باشد.

خلاقیت قابل پرورش و رشد است و این امر مستم به کارگیری اصول و روش‏های خاصی است.در این ارتباط روش کار معلم و انتظارات نظام آموزشی از فراگیران باید تغییر یابد.یکی از تغییرات روش تدریس، آموختن مهارت حل مسئله است.طرح مسئله و سؤالات انشایی می‏تواند به فراگیران کمک کند تا ذهن خلاق داشته باشند.در این مقاله راه‏های پرورش خلاقیت در شاگردان با بهره‏گیری از روش حل مسئله و طرح سؤالات انشایی مطرح می‏شود.

خلاقیت یک فعالیت فکری و ذهنی است که به عنوان یک نیاز عالی بشری همواره برای انسان در طول زندگی و در تمامی ابعاد مطرح بوده است.خلاقیت تعاریف متفاوت دارد.

یکی از تعاریف این‏گونه بیان می‏کند که خلاقیت، حل یک مشکل یا سلسله‏ای از مسائل کوچک و بزرگ است.تعریف دیگر چنین است که:خلاقیت، تحولات دامنه‏دار و جهت‏دار در فکر واندیشه انسان‏هاست، به طوری که فرد توانایی ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید را به دست می‏آورد.

خلاقیت و پرورش آن اهمیت بسیاری در امر آموزش دارد.معلم در هر مرحله از آموزش می‏تواند با بهره‏گیری از طرح مسائل و مباحث برای فراگیران و راهنمایی آنان به پاسخ، خلاقیت را در آنان پرورش دهد.یکی از روش‏های پرورش خلاقیت، تدریس مهارت‏های حل مسئله می‏باشد.

در این شیوه تدریس، معلم باید مطالب درسی را به صورت مسئله برای شاگردان طرح کند.در این ارتباط، معلم می‏بایست یک یا چند مسئله را برای شاگردان طرح کند یا خود آنان را به طرح مسائل تشویق نماید و بعد شاگردان را به حل مسائل راهنمایی کند.در این صورت مطالعه و بررسی حقایق علمی به عنوان وسیله‏ای برای حل مسائل ارزش خواهد داشت.

در این شیوه، معلمان می‏بایست به ابراز افکار و عقاید شاگردان خود اهمیت بدهند و برای آنان فرصت کافی ایجاد نمایند تا بتوانند افکار و عقاید علمی خود را بیا کنند.

بهره‏گیری از روش‏های گوناگون نکته دیگری است که معلمان باید به آن توجه کنند. معلم باید در جریان تدریس و فعالیت‏های آموزشی و پرورشی، روش‏های متنوع را به کار برد.در اجرای روش حل مسئله، روش تهیه طرح یا پروژه، روش بحث علمی، و روش‏های گروهی و جمعی کوچک و بزرگ باید به تناسب موضوع و موقعیت درسی مورد استفاده قرار گیرد.در اجرای این روش‏ها هر یک از شاگردان مطابق ذوق و استعداد خود بخشی از کارها را به عهده می‏گیرد و فرصت کافی برای پرورش استعدادهای خویشتن را به دست می‏آورد.

در جریان این نوع تدریس، یادگیری شاگرد باید فعال باشد.معلم در چنین شرایطی مانند یک راهنما در معرفی منابع مختلف، طرح مسائل، بررسی و آزمایش افکار و نظریات به شاگردان کمک می‏کند.فعالیت شاگرد سبب پرورش استعدادها و قدرت ابتکار و تفکر خلاق در او می‏شود.

در این شیوه تدریس معلمان باید به اختلاف فردی شاگردان توجه داشته باشند.تصور درک یکسان شاگردان سبب محدود کردن رشد فکری آنان می‏شود.توجه یکسان به سطح علمی شاگردان سبب می‏شود تا شاگردان از روند تدریس و ارزشیابی رضایت نداشته باشند.بنابراین معلم باید موجبات ترقی و پیشرفت شاگردان را فراهم نماید.

از دیگر راه‏های پرورش خلاقیت، طرح سؤال به شکل پاسخ نگاری یا انشایی برای ارزشیابی است که سبب یادآوری اطلاعات، سازمان دادن آن‏ها و نوشتن منظم و سیستماتیک توسط فراگیران می شود.این نوع ارزشیابی سبب می‏شود تا عادت مطالعه و مهارت نگارش در فراگیران افزایش یابد.طرح مسئله و مشکل و سؤالات انشایی و نیز تصحیح این‏گونه سؤالات نیاز به رعایت اصولی دارد که معلمان می‏بایست به آن توجه کافی و لازم داشته باشند.

اگر قرار بر این باشد که دانش‏آموزان دارای تفکر خلاق باشد، می‏بایست تغییرات کلی و بنیادی در نظام آموزش و پرورش ایجاد شود. تغییراتی مانند حذف بعضی از فصول کتب یا جانشین کردن بعضی از کتاب‏ها به جای کتاب‏های دیگر نمی‏تواند سبب پرورش خلاقیت شود.برخی از پیش نهادها در این زمینه از این قرار می‏باشد:

1-در این زمینه برنامه‏های آموزش و پرورش باید از حالت متداول کنونی، یعنی حفظ کردن و یادگیری مطالب از پیش تعیین شده، خارج شود و در جهت تفکر خلاق حرکت کند. این امر از طریق شرکت دادن دانش‏آموز در ارائه راه‏حل‏های خلاق و نو درباره مسائل و مطالب آموزشی مطرح شده در کلاس درس، امکان‏پذیر است.

آموزش خلاقیت، بهره‏گیری فعالانه از نیروی ابتکار و استعدادهای فکری دانش‏آموزان در امر یادگیری است.دانش‏آموز باید از حالتشنوند:وغیر فعالبه حالت گویندهوفعالتبدیل شود.در روند شرکت فعالانه دانش‏آموز، خلاقیت رشد می‏کند.

2-نکته مهم دیگر که سبب موفقیت دانش‏آموزان در امر آموزش خلاقیت می‏شود، مسئله آزادی عمل نسبی در انتخاب کتاب‏های درسی است.معلم باید بتواند از کتاب‏های گوناگون همراه با کتاب‏های اصلی و از قبل تعیین شده در کلاس بهره بگیرد.از دانش‏آموزان بخواهد که در کلاس گزارش دهند و جلسه بحث و گفت‏وگوی علمی برای دانش‏آموزان ترتیب دهد.در این‏باره، به کارگیری وسایل سمعی و بصری، مانند فیلم، اسلاید، ویدئو، و ظبطصوت نیز بسیار سودمند است و آموزش خلاقیت را تسریع می‏کند.

3-نحوه ارزشیابی فراگیران به شیوه‏های متفاوت با بهره‏گیری از سؤالات انشایی در سطوح بالای یادگیری، ترکیب و ارزشیابی، انجام شود.برای رسیدن به اهداف فوق، دست اندرکاران امر آموزش و پرورش، یعنی آموزگاران، دبیران، مدیران و نویسندگان کتاب‏های درسی می‏بایست از دوره‏های بازآموزی در این ارتباط استفاده کنند تا هر چه سریع‏تر به اهداف مورد نظر دست یابند.با انجام اقدامات فوق می‏توان کلاس را به جای معلم محوریبه صورت فراگیر محوری اداره کرد.در کلاس:فراگیر محورمعلم نقش یاری دهنده و راهنما را دارد و راه‏های یادگیری را به دانش‏آموزان می‏آموزد تا آن‏ها، با استفاده از نیروی خلاقیت و ابتکار خود، مسیر و روش یادگیری را جست‏وجو کنند.به این ترتیب، دانش‏آموز، محور اصلی توجه به کلاس می‏شود.

در انتها می‏توان گفت که خلاقیت از اصول مهم یادگیری است که توجه به آن اهمیت بسیاری دارد.خلاقیت را می‏توان با روش‏های خاصی پرورش داد.از روش‏های مهم و با اهمیت می‏توان آموزش مهارت حل مسئله را مطرح کرد.هم‏چنین طرح سؤالات انشایی راه دیگری برای پرورش خلاقیت شاگردان است که باید مورد تعمق معلمان قرار گیرد.

منابع:

-آقایی فیشانی، تیمور:خلاقیت و نوآوری در انسان‏ها و سازمان‏ها، انتشارات ترمه، 1377.

-رحال‏زاده، رضا:روش‏شناسی تدریس مطالعه‏ای درباره طراحی آموزشی، چاپ اول، انتشارات ترمه، 1377.

-لوول، سوئز:اندازه‏گیری و ارزشیابی در آموزش و پرورش، ترجمه و تألیف حمزه گنجی، مؤسسه انتشارات بعثت، 1377.

تفاوت های فردی در تدریس

روش های پرورش خلاقیت در آموزش درسی

نقش روانشناسی در آموزش و تحولات آن

خلاقیت ,پرورش ,شاگردان ,طرح ,آموزش ,معلم ,در این ,را به ,است که ,سؤالات انشایی ,پرورش خلاقیت

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ஜ آئین یک مرد ஜ